پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182778
صادرات مرغ به عراق از سر گرفته شد/ سيرنزولي قيمت مرغ در سه روز گذشته
تاریخ انتشار : 1394/06/11 10:07:07
نمایش : 1042
با توجه به بازديد وزير جهاد و رئيس سازمان دامپزشکي عراق از ايران مبني بر پاک بودن کشور از آنفولانزا از طي چند روز گذشته اولين محموله هاي صادراتي وارد اين کشور شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از  خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان؛ با انتشار شيوع  آنفولانزا در مرغ هاي محلي يکي از روستاهاي مازندران سازمان دامپزشکي کشور به سازمان بهداشت جهاني  اين موضوع راگزارش کردکه  کشور عراق هم به دنبال گزارشات سازمان جهاني واردات مرغ از ايران را متوقف کرد.
 
البته خوشبختانه در دو هفته گذشته با توجه به بازديد وزير کشاورزي و رئيس سازمان دامپزشکي عراق از ايران و همچنين اعلام پاک بودن کشورتوسط سازمان دامپزشکي به سازمان جهاني، عراق مجدد تمايل به واردات مرغ از ايران را اعلام کرده درحاليکه چند روز اخير اولين محموله هاي صادراتي وارد اين کشور شد.
 
بنابراين گزارش؛ بعد از تعطيلات عيد نوروز قيمت مرغ درکشور نسبت به سال گذشته روند کاهشي را تجربه کرده به گونه اي که متوسط قيمت هر کيلو مرغ زنده بين 3900 الي 4000 هزار تومان بوده ودر استان مازندران با شايعه آنفولانزا بعضا 600 تومان زيراين قيمت توسط واسطه خريداري شده درحاليکه قيمت مرغ در حال حاضر نسبت به دو الي سه روز گذشته با افت قيمت روبه رو بوده که در صورت ادامه اين روند مرغداران زيان خواهند کرد.
 
در واقع صادرات به صورت مشروط ميتواند تاثير مثبت و منفي داشته باشد به گونه اي که در صورت مطابقت قيمت هاي  صادراتي با قيمت داخلي وهزينه هاي تمام شده توليد سودآوري خوبي براي توليدکنندگان دارد اما افزايش هزينه هاي صادراتي وحمل به زيان توليدکننده است درحاليکه اگريارانه صادراتي براي توليد کننده يا صادر کننده که با قيمت منطقي از توليد کننده خريداري کرده همراه باشد ميتواند مورد حمايت و کار آفريني اين بخش شود.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ توليد مرغ در کشور تقريبا خطي است واز سويي توليد جوجه يک روزه به نوعي روند ثابتي در شش ماه اول سال داشته که در صورت ثبات بازار و قدرت خريد مردم با مازاد توليد مواجه نخواهيم بود اما در برخي مواقع مردم با چالش هايي در خريد مواجه شده که اين امر در نهايت به کاهش قيمت و زيان توليد کننده منجر خواهد شد.
 
همچنين بيشترين حجم صادرات مرغ به عبارتي 90 درصد آن به عراق بوده به طوري که در سه ماه اول سال حدود 15 هزار تن مرغ به اين کشور صادر کرديم  اما از سويي واردات به کشور افغانستان هنوز آغاز نشده درحاليکه هيچ مشکلي از نظر بهداشتي وجود نداشته وتنها کار بازرگاني که بازرگانان بايد انجام دهند.
 
در اين راستا عظيم حجت مدير عامل اتحاديه مدير عامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در اين خصوص اظهار داشت: در حال حاضر قيمت مرغ در مراکز مختلف براي مصرف کننده بين 6200 الي 6500 قيمت گذاري شده در حاليکه قيمت منطقي آن در شرايط فعلي براي مصرف کننده بايد حدود 7 هزار تومان باشد.
 
وي افزود: متاسفانه در هفته اخير که مجدد صادرات مطرح شده سفارت عراق در ايران بابت صدور برگه هاي مکلف شده حدود 16 دلار از توليدکنندگان مطالبه کرده که بالا رفتن هزينه هاي منجر به زيان توليدکنندگان شده که يارانه هاي صادراتي از توليد کننده و صادر کننده ميتواند منجر به حمايت و کارآفريني اين بخش شود.
 
حجت در خصوص صادرات قيمت مرغ بيان کرد: قيمت مرغ صادراتي حدود 6000 الي 6500 تومان است.
 
مدير عامل اتحاديه مرغداران گوشتي خاطر نشان کرد: عدم کشش بازار منجر به افت قيمت ها شده واز سويي با وجود توليد جوجه که روند ثابتي در شش ماهه اول سال داشته در صورت ثبات بازار وقدرت خريد مردم مازاد توليد نخواهيم داشت اما اگر مردم در خريد با چالش مواجه شوند در نهايت اين امر منجر به کاهش قيمت و زيان توليد کننده خواهد شد.
 
وي در ادامه گفت:برنامه ريزي ومديريت توليد از يکسال گذشته با همکاري اتحاديه سراسري وتشکل هاي استاني وابسته به اتحاديه ،سازمان دامپزشکي ومعاونت اموردام حوزه عمليات اجرايي آن شروع شده به گونه اي ظرفيت توليد در اين سامانه 85 الي 86 درصد ثبت شده که اميدوارم با همکاري وزارتخانه وپيشنهاد اتحاديه ظرفيت به بالاي 95 درصد برسد واز سويي با مشخص شدن ميزان مصرف داخل، صادرات وذخاير نياز کشور توان توليد را بر اساس آن تنظيم کرده تا شاهد کاهش قيمت ويا قيمت غير واقعي براي مصرف کننده نباشيم.
 
حجت تصريح کرد: بيشترين حجم صادرات مرغ به عراق است به گونه اي که در سه ماه اول سال حدود 15 هزار تن مرغ به اين کشور صادر کرديم واز سويي صادرات به افغانستان آغاز نشده در حاليکه هيچ مشکلي از نظر بهداشتي وجود نداشته وتنها کار بازرگاني آن مانده است.
 
بنابراين گزارش؛ صادرات مرغ که با گزارش سازمان جهاني از انتشار شيوع آنفولانزا متوقف شده بود طي دو هفته گذشته با توجه به بازديد وزير کشاورزي ورئيس سازمان دامپزشکي عراق از ايران وهمچنين سازمان دامپزشکي کشوربا اعلام پاک بودن کشور از چند روز اخير صادرات به اين کشور آغاز شده اما تا کنون محموله اي وارد افغانستان نشده که در صورت اتمام پروسه اداري صادرات مجدد به اين کشور شروع خواهد شد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html